Tips om je minder Bleh te voelen.
27
juni 2018
Depressie of Blue monday?
Een wetenschapper heeft uitgerekend dat er een dag is dat wij ons het meest down zouden voelen: Blue Monday. Dit is meestal de derde maandag in januari. In 2018 viel deze dag op 15 januari, in 2019 zal dit 21 januari zijn.
Deze dag zou de ‘ergste’ dag van het jaar zijn, want de goede voornemens zijn mislukt, de feestdagen zijn achter de rug en de zomervakantie is nog ver weg. Ik vrees dat depressies toch iets minder simplistische redenen hebben.
Ik ben heel gevoelig voor winterdepressies (eigenlijk sowieso voor depressies). Elke winter ga ik zo in november onder de zonnelamp bij de dokter. Twee of drie weken lang elke ochtend een kwartiertje. Als ik dit niet doe krijg ik het vooral in februari en maart heel zwaar.
Maar ook in andere periodes kan ik last van depressies krijgen. Meestal door veel rust te nemen en maar gewoon ‘doorgaan’ (dat is natuurlijk een relatief begrip, want ik ga niet gewoon door) gaan de zwarte periodes weer voorbij. Soms duurt dit een paar weken, vaker een paar maanden. Maar ik kan soms ook jaren nergens last van hebben.
Anti-depri tips
Ik heb onderstaand filmpje gemaakt met tips die je helpen door een wat mindere periode heen te komen. Al wil ik er meteen bij zeggen: als je echt heel depri bent ga dan naar je huisarts!
Op de NOS website is een special gemaakt die je laat voelen hoe een depressie kan voelen. Bekijk de special hier.
6 tips voor goed ruziemaken
Het gaat niet heel lekker op mijn werk. We hebben in ons team al een paar keer bonje gehad. Vorige week werd het echt te gek. Dus hebben we een overleg om hierover te praten. Aan het begin van de vergadering spreken we af dat we géén persoonlijke aanvallen doen. Een...
Soms weet je het even niet (zeker).
We zijn gek op daadkrachtige, doortastende mensen. Maar wat als daadkracht helemaal niet gepast of zelf ineffectief is?
Authentiek bestaat niet
Authentiek zijn? Bestaat niet. Alles is al uitgevonden, alles gebeurt al. Dus dan maar niks meer doen? Nee, dat ook weer niet. Authenticiteit heeft te maken met je ‘onderscheidend vermogen’ waar marketeers zo gretig naar op zoek zijn. Daar moet je dus niet naar op zoek gaan, maar gewoon vertellen waar je goed in bent……..