Begrijp jij mij wel? – over luisteren, spraakverwarring en begrip
Categorie(n): Communicatie - Luisteren
14.04.2021
Begrijp jij mij wel? – over luisteren, spraakverwarring en begrip

Vanochtend hadden we een gesprek over een initiatief van een inwoner: ze wil graag een hondenspeelplaats in het dorp. Omdat ze al jaren bezig is en het niet erg vlot, heb ik een gesprek geregeld met ambtenaren, wethouder en de initiatiefnemer. En tijdens dit gesprek ontdekte ik iets belangrijks.

Misschien heb jij dat wel eens meegemaakt.

Je merkt dat iedereen langs elkaar heen praat.

Niet expres of uit onwil.

Maar gewoon, omdat je slecht luistert en vooral met je eigen gedachten bezig bent.

In veel situaties luisteren mensen slecht naar elkaar. Soms is dat helemaal niet erg. Het gaat meer om het idee van communiceren dan wat je werkelijk zegt. Veel gesprekjes zijn oppervlakkig.

“Mogge”

“Mogge”

“Lekker weertje he”

“Nou, die regen was goed voor de tuin”

Het doet er niet toe of jij het nou eens bent met die laatste zin. Soms begrijp of versta je het niet eens goed. Het gaat erom dat je elkaar even aandacht geeft.

 

Maar het kan ook anders

 

Maar er zijn ook situaties waar het vervelend is als mensen niet goed luisteren.

Doordat mensen langs elkaar praten ontstaan misverstanden, irritatie en spraakverwarring. En enorme vertraging in dit geval.

Als je elkaar niet begrijpt, ontstaat over en weer irritatie. En als je geïrriteerd bent, luister je nog slechter. En wordt het onbegrip nog groter.

Tijd om dit te doorbreken.

Waar gaat het je om?

Al jaren heeft Monique een goed idee: ze wil een hondenspeelplaats in het dorp waar ik woon.

Ze zoekt een goede plek, vraagt welke regels hierbij horen en praat met de gemeente. Want die heeft ze nodig. Het schiet maar niet op. Niet omdat dat de gemeente haar tegenwerkt, maar omdat ze niet snappen wat ze wil en wat daar dan bij nodig is.

De ambtenaren hebben hun eigen ideeën over wat Monique wil. En die zijn ingewikkeld (voor de gemeente). Dus wordt het dossier (met Monique) van het ene bureau naar het andere geschoven.

Uiteindelijk is ze er flauw van en belt mij. Ik plan een afspraak met de wethouder, de ambtenaar, Monique en mijzelf.

Tijdens dit gesprek blijkt dat wethouder en ambtenaren geen flauw idee hebben wat Monique nu eigenlijk wil en wat dit betekent. Niemand heeft de tijd genomen om echt naar haar te luisteren en mee te denken.

Noot: het gaat met niet om kritiek te hebben op ambtenaren, mezelf op de borst te slaan of wat dan ook. Het gaat om het voorbeeld. En dit komt niet alleen voor bij politiek of ambtenaren. Dit langs elkaar heen praten gebeurt in veel organisaties.

Luisteren is de kern van elk goed gesprek

 

Vaak praten we, niet om te begrijpen, maar om begrepen te worden.

Het gesprek is afgelopen en zeggen: ‘wat een fijn gesprek‘.

Want we hebben ons verhaal verteld.

Of het over gekomen is, doet er niet toe.

We hebben geen tijd of geen zin om ons echt in die ander te verdiepen. We hebben het al druk genoeg.

Veel gesprekken zijn daardoor oppervlakkig. En dit leidt tot onbegrip en misverstanden.

 

En wat doen we dan?

 

We praten nog harder.

En we vertellen het nog een keer. En nog een keer.

Want die ander moet je wel begrijpen.

We mopperen of roddelen bij anderen dat die ander je niet begrijpt.

 

En helpt dit?

 

Nee.

Wat helpt wel?

 

Vragen stellen en luisteren.

Echt luisteren.

En checken of je elkaar begrijpt.

En dat kost tijd. En is soms ingewikkeld.

Want eigenlijk begrijp je die ander niet goed. Die heeft zulke vreemde ideeën.

Of misschien moet je dan wel iets gaan doen waar je geen zin in hebt. Zoals regels aanpassen en je collega’s overtuigen dat dit een goed idee is.

Toch werkt het goed en scheelt het tijd.

Tijdens de afspraak bleek dat de gemeentelijke regels aangepast moesten worden als er een plek komt waar honden los mogen lopen. Dus dat wordt eerst geregeld. Ook blijkt dat er een goede plek is, maar dat die vol bramen en andere bosjes zit. En dat het hek kapot is. Nou, dat moet ze zelf maar oplossen vindt de gemeente. 

Ondertussen is het bramen- en hekprobleem opgelost. Wat eigenlijk is iedereen bereid om een ander te helpen.

 

En…..is de hondenspeelplaats van Monique er gekomen?

 

Ja!

Hij is bijna klaar. Het geduld van Monique is bewonderenswaardig. Dankzij haar komt de hondenspeelplaats er. Maar het heeft niet veel gescheeld!

Wil jij het e-boek “Ze luisteren niet” ontvangen?

 

Een interessant en mooi vormgegeven digitaal boek. Vol tips die direct toepasbaar zijn en word zo een pro in luisteren.

Inspiratie

Inspiratie