Technische blogtips – nr. 3 over xxxx

30

oktober 2017

Yes! Je bent zo ver. Je hebt nagedacht over het onderwerp, je hebt voorwerk gedaan. Dus nu wil je aan de slag. Kom maar op, even dat blogje online knallen.

Je start het programma op en dan….

….weet je het niet meer. En Els had het je nog zo goed uitgelegd (grapje). Om dit voorkomen heb ik een een  technische handleiding geschreven, die je stap voor stap helpt  een blog te maken.

Hierboven zie je het scherm dat jij nu voor je ziet (zonder al die rondje dingetjes, hoop ik).

 1. Een nieuw bericht toevoegen

Dit heb je geselecteerd of moet je nog selecteren. Een blog schrijven in wordpress heet een bericht toevoegen. Klik op een nieuw bericht en de teksteditor voor een nieuwe blogpost staat gereed.

 2. Publiceren

Zorg dat je je blog geregeld opslaat, tijdens het redigeren of typen. Sla je bericht in eerste instantie op als concept, maar geef je blog dan wel al een titel mee (zie punt 5).

Ook bij een conceptblog kun je al kijken hoe het er uit ziet. Er verschijnt een knop ‘bekijk je bericht’.

Als je tevreden bent over je blog kun je hem publiceren. Nu is hij voor iedereen zichtbaar. Je kunt ook een gepubliceerde blog altijd aanpassen.

Als je blog gepubliceerd is, zul je de wereld moeten vertellen dat je een blog geschreven hebt. Dus deel je je blog op alle soorten social media. Hoe je dat doet, vertel ik je heel binnenkort.

3. tekst en afbeeldingen invoegen

Dit is de plek waar je teksten invoegt. In deel drie van deze serie geef ik hier nog verdere tips over. Ik raad je aan om je blog in een tekstverwerkingsprogramma (zoals word) te schrijven en hierin te kopieren als ‘platte tekst’ (hoe dat moet lees je hier).

Maar je kunt je blog, zeker als het een korte is, hier ook gewoon schrijven. Het werkt net als in Word.

4. Categorieen, tags en uitgelichte afbeelding

De categorie = een manier om je blog in te delen. Dit is niet echt nodig als je heel af en toe blogt of nog maar een paar blogs hebt. Maar als je er tientallen hebt is het handig om ze in te delen.

Nieuwe categorieen zijn snel te maken. Maar oude blogs achteraf in delen is een lastig klusje: iets voor een regenachtige maandagmiddag.

Probeer van te voren te verzinnen welke soort blogs je gaat schrijven. Je kunt denken aan indelingen als: particulieren/bedrijven/overig of mkb/zorg/onderwijs of marketing/grafisch/strategie/overig. Je kunt zoveel categorieen maken als je zelf wilt. Ik zou er niet meer dan 5-10 maken.

Een tag = voor je bezoekers en voor de seo. Stel dat iemand online gaat zoeken met de woorden: blog en technische tips, dan zou het kunnen dat mijn blogs hoog komen in de ranking, want hiermee heb ik mijn blogs getagd. Ook binnen je website kunnen bezoekers zoeken met behulp van deze tags.

De uitgelichte afbeelding = dit is de afbeelding die boven je blog komt te staan. Zorg dat dit een foto of afbeelding is die de strekking van je blog goed aangeeft. Over de grootte en formaat van je (uitgelichte) afbeelding heb ik een aparte blog geschreven.

5. De titel van je Blog

De titel van je blog is misschien wel hét belangrijkste en het moeilijkste van je hele blog. Het moet een pakkende tekst zijn, liefst met de kernwoorden van je blog.

Je kunt de titel en de ‘permalink’ van je blog nog af laten wijken van elkaar. Al raad ik je dit af. Dit kan door op het knopje ‘bewerken’ te drukken bij de permalink: dan kun je de link aanpassen.

6. De DIVI opbouwfunctie gebruiken

Dit heeft met de layout van je blog te maken. Misschien leg ik je dit later nog eens uit, maar voor nu: afblijven.

6. Berichtinstellingen DIVI (rechtsboven in het scherm)

Tja, ik heb dus twee keer nummer 6 en ik heb geen zin om het aan te passen, dus je doet het er maar mee.

Dit gaat over het uiterlijk van je blog. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik dit ergens standaard aan kan geven, dus helaas zul jij dit elke keer moeten doen.

Wat moet jij dan doen: de Pagina Layout moet op Fullwidth staan. Anders krijg je zo’n lelijke bijbalk op je blog.

Ik raad je aan om van alle andere knoppen en keuzes af te blijven. Maar doe je dat een keertje toch: geen zorgen. Er kan niet echt veel mis gaan, hoogstens gaat je hele site naar de knoppen (nee hoor).

“Bij bloggen komt veel meer kijken dan een leuk stukje tekst schrijven, het gaat er om wat je wilt overbrengen.”

it zijn de belangrijkste technische tips voor bloggers. Als je er niet uitkomt, mail, whatsapp of bel me dan.

Deze blog is de eerste uit een serie technische tips voor bloggers. Speciaal geschreven voor mijn klanten, maar te gebruiken voor iedereen die blogt (met een wordpress site).

Schrijf je nu in voor onze ongewone nieuwsbrief en ontvang de 10 belangrijkste tips over online communiceren.

14 + 9 =

Weg met die politici!

Weg met die politici!

De gemeenteraad is een achterhaald instituut. De inwoners moet het (rechtstreeks) voor het zeggen krijgen. Of ligt dit iets genuanceerder?

Lees meer
Ranken doen we allemaal

Ranken doen we allemaal

ranken doen we allemaal! Ranken gebeurt in groepen (en tussen groepen) om te bepalen wie haar/zijn stempel druk op gedrag en dialoog, wie bepaalt wat er (wanneer) gebeurt en wat normaal is.   Politiek 13 september 2019 Ranken doen we allemaal   De raad is...

Lees meer
De olifant in de raadszaal

De olifant in de raadszaal

Over cultuur, macht en ranking in de gemeenteraad. Natuurlijk hebben we het wel over politieke macht, maar dan vooral in negatieve zin. Maar dat macht gewoon iets is dat er is, tussen mensen, wordt niet vaak over gepraat. Wat macht is niet goed of slecht. Macht is er gewoon.

Lees meer