Ondanks het feit dat ik een ondernemer ben, ben ik en enorme (be)twijfelaar. Om met die twijfel om te kunnen gaan lees opbeurende artikelen op blogs zoals Inc. Voor mij zijn dergelijke artikelen als een reep chocolade: ik krijg er een goed gevoel van. Ze helpen me door te gaan en te blijven geloven in mijn toegevoegde waarde: coachen, bloggen en schrijven over en voor mensen die ‘anders zijn’.
De wijsheden die mij helpen door te gaan met mijn werk, kunnen jullie natuurlijk ook helpen. Daarom wil ik jullie onderstaande tips van bekende en minder bekende ondernemers laten lezen. Het gaat over thema’s als falen, controle en doorgaan.
AANPASSEN!!!!!!
1. Heb vertrouwen in wie je bent
“If money is your hope for independence you will never have it. The only real security that a man will have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.”
— Henry Ford, founder of the Ford Motor Company
Streef niet naar veel geld verdienen en status vergaren. Daar zul je nooit gelukkig van worden. Het moet uiteindelijk gaan om prettig omgaan met jezelf. Genieten van kennis, ervaring opdoen en op zoek gaan naar mogelijkheden.
2. Wees een onafhankelijk denker
“If you want to succeed you should strike out on new paths, rather than travel worn paths of accepted success.”
— John D. Rockefeller, founder of Standard Oil Company
“Part of being a winner is knowing when enough is enough. Sometimes you have to give up the fight and walk away, and move on to something that’s more productive.”
— Donald Trump, entrepreneur, television personality and author.
As entrepreneurs we’ve learned to fight for what we want, and hate losing. But not every fight is worth your time. The trick is to always remember the big picture and to not allow your ego to get in the way of being productive.
I’ve learned that there’s a big difference between perseverance and stubbornness. Stubbornness involves me forcing things to work, while perseverance requires me to work consistently with what’s already working. Some of the best decisions I’ve made involved saying no to a potential partnership or pulling the plug on a product that wasn’t working.
4. streef naar goed zijn niet naar beroemd zijn.
“Having success for a year or two, that’s called being hot. Being in demand. Excellence is being able to perform at a high level for a long period of time.”
— Jay Z, music artist and entrepreneur
know a number of people who have experienced overnight success with a product or startup, but allowed their success to fool them into thinking they were special. They neglected the critical business feedback they received from their partners and clients.
Once an entrepreneur stops growing, learning and being open to feedback, it can spell the end of his or her business.
Unfortunately, some entrepreneurs need to “lose it all” before they learn this lesson. My recent podcast with entrepreneur, hedge fund manager and author James Altucher illustrates this point.
So make it a point to pursue excellence, not fame. Excellence is who you are. Fame is who you once were.