menu



Een ver-van-mijn-bedshow: ontspannen via ademhaling
Datum: 18 mei 2021
Categorie: Persoonlijke ontwikkeling
Een ver-van-mijn-bedshow: ontspannen via ademhaling

Meestal ben ik een rustig persoon. Ik hoor aan, luister en denk na over wat er gezegd wordt. Als ik weet wat ik wil zeggen, antwoord ik. Maar er zijn ook momenten dat ik een opgewonden standje ben. Soms is dat fijn en functioneel. Maar soms raak ik behoorlijk gestrest. En daar wind ik me dan weer over op. Pas de laatste jaren leer ik hier mee om gaan: ik let dan op mijn ademhaling. 

Natuurlijk, jij weet dat al jaren. Wat te doen bij opwinding? Natuurlijk rustig via je buik ademhalen.

Er zijn heel veel verschillende ademhalingstechnieken. Er zijn oefeningen waar je in de lotushouding zit, juist ontspannen ligt of waar het niet uitmaakt hoe je zit/ligt. Er zijn oefeningen waar je je ademhaling telt of waar je langzaam langs al je lichaamsdelen gaat en je dus juist minder op je ademhaling en meer op je lichaam let. Daarnaast zijn er technieken die zeggen dat je via je mond en niet via je neus of juist via je neus en niet via je mond moet ademen. Dan zijn er oefeningen waar je geluid mag/moet maken: aaaaaah, oeeeeh, ohhhh, etc.

Ik ben zelf van het tellen: vier tellen inademen, vier tellen vasthouden, vier tellen uitademen, vier tellen niks. En hier kan je dan natuurlijk weer mee varieren. Het is lekker, als je deze oefeningen doet, om te liggen met een hand op je buik. Zo kan je je adem naar je buik sturen. Maar als je plotseling paniek of stress voelt opkomen op je werk is het natuurlijk wel lastig als je plotseling op de grond gaat liggen.

Het is ook prima om het gewoon op je stoel te doen, zonder dat iemand het door heeft. Het focussen op je adem is het belangrijkste middel om stress/paniek te verminderen.

Eerst maar eens contact & weten wat een antropoloog voor je kan doen?

 

Eerst maar eens contact en weten wat een antropoloog voor je kan doen?

 

Eerst maar eens contact & weten wat een antropoloog voor je kan doen?

 

Nieuws & Tips

$