Selecteer een pagina

Jonge, hippe ondernemers zijn helemaal niet zo interessant en ze zijn al helemaal niet zo disruptief als we denken. Ze zijn hoogstens cool. En trouwens we willen als ondernemers helemaal geen andersdenkenden in ons midden. We zijn alleen maar bang dat we iets missen.

 

 

 

Gisteravond was ik bij een ondernemersavond van MKB Noord, de belangenvereniging van het Midden- en Kleinbedrijf in Noord-Nederland. Het was gratis en er was een spreker, dus ben ik maar eens gaan kijken. De spreker was een ‘Trendanalist’ en vertelde ons wat trends zijn (in theoretische zin) en hoe je er naar kunt kijken. Aan praktische tips voor ons, ondernemers, deed ze niet. Er werd niets geduid, dus dat riep nogal wat gemor op. Maar dit terzijde.

 

Jong is hip, oud is saai!

 

Het gaat mij niet alleen om de sprekers, maar ook om de aanwezigen.  De groep, zo’n 200 man, bestond voor meer dan 90% uit mannen:  45plus mannen in nettere of iets minder nette kostuums. De enkele vrouw was over het algemeen jonger, met hier en daar een uitzondering ;-). Hoe homogeen wil je het hebben.

 

Ons werd steeds maar weer verteld dat wij, oudere pakken, moeten leren van de jongeren, niet in pak. Jongeren zijn disruptief (letterlijk verwoestend of verstorend, maar in onze hippe ondernemerstaal betekent het innovatief en revolutionair) en wij zijn oud, dus saai en niet innovatief.

 

Dit is niet de eerste keer dat ik het hoor en het begint mij zo langzamerhand heel erg te irriteren. Want de meeste jongeren zijn helemaal niet disruptief en hip, de meeste jongeren zijn juist zeer conservatief en behoudend. Veel conservatiever dan toen ik jong was: homo’s zijn enger, consumptie is heiliger en veiligheid veel belangrijker. Van de groep mensen die nu als oud en saai weggezet wordt, was in de zeventiger en tachtiger jaren een deel hip en happening. Dus hier wordt een minderheid van de jongeren, afgezet tegen de meerderheid van de “ouderen”. Jong is synoniem voor hip en slim, terwijl oud staat voor saai en dom. En, wees eerlijk, dat was in onze tijd niet anders. Maar dat betekent nog niet dat het klopt.

 

FOMO

 

Wat???

 

Ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is: FOMO. Van FOMO hebben niet alleen jongeren last, maar ook veel ouderen. Je bucketlist afwerken, als laatste weggaan bij een feestje, achter elke trend aanhollen. Het gaat allemaal over FOMO en het beheerst een groot deel van ons (ondernemers)leven. FOMO staat voor Fear of Missing Out, of angst om iets te missen. Dus die enkele jonge ondernemer met disruptieve ideeën appelleert aan deze angst: wat als we iets over het hoofd hebben gezien in ons eigen veilige wereldje. Ze laten iets zien wat wij misschien niet kennen: zouden zij ons wereldbeeld kunnen bedreigen of nog erger, het voortbestaan van onze onderneming?

 

Of hopen we dat de cool-ness van deze jongeren ook een beetje op ons afstraalt?

 

 

uncool coolness

 

Als disruptieve mensen dan zó interessant zijn, waarom worden er dan niet meer uitgenodigd voor events?

Als we vinden dat we zo veel van deze disruptieve jongeren zouden kunnen leren? Als het goed is voor ondernemers om out-of-the-box te denken en aandacht te hebben voor de uitzonderingen, waarom hebben we dan geen aandacht hebben voor alle andere minderheden? Ik kom ze veel te weinig tegen! Waar zijn al die andersdenkenden, uitzonderingen en minderheden? Waarom hebben we nooit praatjes van revolutionaire 50plussers, stille 30minners, introverte ondernemers, creatieve allochtonen, rationele vrouwen of emotionele, spirituele mannen?

 

 

Heel simpel, daar willen we ons niet aan spiegelen! Die roepen bij ons geen FOMO op. Daar willen we ver van blijven, want wat zouden we daar nu van kunnen leren? Die zijn alleen maar eng, onbekend en anders.
Toch pleit ik voor meer aandacht voor buitenbeentjes. Voor de Rondjes tussen de Vierkantjes. En niet alleen vanwege FOMO en de zogenaamde disruption, maar vooral omdat het goed is om te praten met andersdenkenden. Ingedutte mensen een beetje opschudden en met andere ideeën, normen/waarden en visies in contact brengen is leerzaam. Dat is niet alleen goed voor onze omzet en onze continuïteit. Maar ook goed voor onszelf en zelfs voor de maatschappij!

 

 

Disruptieve innovatie = behoorlijke onzin

En zo opwindend vind ik de zogenaamde disruptieve innovaties vaak niet. Het doet me denken aan de tulpenhandel, in de Gouden Eeuw in Holland. Een kleine groep investeerders die bereid is grote financiële risico’s te nemen. Meer windhandel dan innovatie.

 

Het grootste deel van de innovatie niet komt van de Übers en Airbnb’s van deze wereld maar van gewone, grote bedrijven die al jarenlang bezig zijn, zoals Apple (opgericht in 1976), Google (opgericht in 1998), Sony (opgericht in 1946), Samsung (opgericht in 1969), Philips (opgericht in 1891), enzovoort. Ik heb ergens gelezen dat de meeste innovaties ontwikkeld worden met staatsgeld en subsidies en niet met investeerders (denk aan de NASA). Maar hierover later meer. En als je er nu al meer over wilt lezen:

 

Disruptieve innovatie is apekool – De Correspondent

En

New Yorker – The Disruption machine – where the gospel of innovation is wrong

 

 

Bureau kardol helpt ondernemers om betekenisvol te ondernemen. Wij coachen ondernemers én helpen ze om hun organisatie om te turnen: met businessplannen, dashboards en teamontwikkeling. Wij richten ons vooral op (heel) kleine bedrijven en not-for-profit organisaties. Wil je meer weten? Bel 050-3640355 of mail els@bureaukardol.nl