Al een aantal jaren blog ik met veel plezier. In het begin waren ze wat stijfjes en onzeker, maar langzamerhand begon ik mijn stijl te ontdekken. Je vindt het vast leuk om mijn belangrijkste ervaringen te horen.

En denk niet dat ik alles zelf heb ontdekt. Pas toen ik de kunst bij anderen ging afkijken werden mijn blogs beter. Ik leerde hoe ik betere titels moet schrijven, hoe je een goeie blog opbouwt en wat mijn eigen stijl is.

Dus schaam je niet en lees mijn tips:

 

1. Je moet het vooral leuk vinden!

 

Ga vooral bloggen omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet of omdat je er geld mee hoopt te verdienen. Zoek een thema dat bij je past. Zie ook zakelijk bloggen.

2. Bepaal voor wie je schrijft

Weet voor wie je schrijft: voor jezelf of voor een doelgroep (of beiden).

Als je voor je doelgroep blogt, weet dan wie je dat zijn. Creëer in je hoofd hoe iemand in je doelgroep eruit ziet en schrijf voor deze persoon. Je weet het niet, maar ik praat tijdens het typen met jullie, om zo contact te houden. Ik weet dus hoe jullie er uit zien.

 

 

 

3. Behandel één onderwerp

Ik heb thema’s genoeg in mijn hoofd om over te schrijven. Jij ook? Beperk je elke blog tot ééntje. Heb jij geen onderwerpen? Ga dan een keertje rustig zitten en maak een lijst van onderwerpen waar je over kunt bloggen. Houd er rekening mee dat mensen graag oplossingen van (hun) problemen willen lezen.

4. Zakelijk bloggen

Blog je voor je bedrijf? Pas toon en onderwerp aan bij je bedrijfscommunicatie. Ben je accountant dan past een hippe, populaire toon niet zo goed (of als je wilt opvallen dan kun je het juist weer wel doen). Heb je een visueel sterk product, laat dan veel afbeeldingen of video’s zien. En denk natuurlijk aan je doelgroep.

5. Zorg voor een duidelijke structuur

Heb je wel eens een scriptie of werkstuk geschreven voor school of studie? Dan weet je dat het prettig is als een verhaal een zekere structuur heeft. Een inleiding, een body en een slot.

Je begint met een hoofdvraag of een stelling die je gaat beantwoorden. In een blog gaat het niet anders. Schrijf op welke hoofdvraag, thema of stelling je wilt behandelen en houd die bij het schrijven in het oog.

6. Let op de leesbaarheid

Het maakt niet zoveel uit hoe lang je blog precies is. Een lange blog (meer dan 100o woorden) is niet altijd beter dan een korte. Een van de populairste blogs die er is, is van Seth Godin en die is soms maar een paar regels lang. Zorg wel voor korte alinea’s, zodat je blog prettig leest. Ook korte zinnen lezen prettig. En let dan ook op de interpunctie.

Let ook op je stijl. Passieve zinnen lezen niet lekker. Lezers willen actieve taal. Zeg niet: “Er worden veel vissen gevangen door onze klanten“, maar “onze klanten vangen veel vissen“.

Laat iemand je teksten doorlezen op taalfouten maar ook op wolkige en onbegrijpelijke teksten. Of laat de tekst een paar dagen rusten en lees het later weer door.

7. Goede tussenkopjes of bullet points loodsen je lezers door de tekst heen.

Om je blog goed leesbaar te houden, ook op een kleiner scherm, werken tussenkopjes en bullet points (of nummering) het beste. Interessante tussenkopjes stimuleren je lezers om verder te lezen.

8. Link naar andere blogs

Ik heb de tekst van deze blog gebruikt als basis voor mijn eigen blog. Ik geef ze dan ook alle credits voor de tekst. En ik link natuurlijk naar hun pagina. Maar ook hier en hier kun je heel goede tips lezen over geweldig bloggen.

Dus, link vooral naar andere blogs. Zo kun je je doelgroep meer informatie geven. Vinden ze die andere sites leuker of interessanter? Tja, had je maar beter je best moeten doen. En trouwens, dat kun je toch niet voorkomen.

9. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen

Kijk wat en hoe je concurrenten schrijven en ook wat de reacties hierop zijn. Kijk ook naar het niveau van de blogs en leer op deze manier van anderen. Ik heb leren bloggen door het te proberen en door af te kijken van anderen.

10. Gebruik keywords

Het is wel de bedoeling dat jouw blog in de zoekresultaten van o.a. Google verschijnt. Daarom is het goed na te denken over je keywords en deze regelmatig terug te laten komen in je blog. De SEO-tips van Dutchcowboys helpen je wellicht beter te ranken in Google.

11. Wees helder als je iets van je lezers wilt

Wat wil je van de lezer? Wil je dat ze bijvoorbeeld iets downloaden, naar je site gaan, iets bij je kopen of reageren? Wees daar helder in. Zorg voor links en knoppen op je blog. En eindig je blogpost zo dat ze wel moeten reageren bij de comments.

12. Gebruik plaatjes en video’s

Ik vind goede foto’s minstens zo belangrijk als een goede tekst en een interessant thema. Ik ga dan ook op zoek naar de juiste, ondersteunende foto’s. Soms gebruik ik daar kunst voor, soms humor en soms een plaatje dat de inhoud krachtiger neerzet. Infographics en video’s kunnen ook helpen je verhaal beter te maken.

Wil je zelf mooie afbeeldingen maken voor je blogs, maar ook voor Pinterest en Instagram, werk dan met Canva. Een hartstikke leuk online programma om plaatjes te maken. Zoals het plaatje hieronder.

 

canva design blog

 

 

En, heb je er iets aan deze tips? Heb jij nog opmerkingen en aanvullingen, laat het me weten.

andere leuke blogs:

blogtrommel

blogacademie

Elja Daae

 

origineel: dutchcowboys/blinker – hoe schrijf je een goede blog

Weg met die politici!

Weg met die politici!

De gemeenteraad is een achterhaald instituut. De inwoners moet het (rechtstreeks) voor het zeggen krijgen. Of ligt dit iets genuanceerder?

Lees meer
Ranken doen we allemaal

Ranken doen we allemaal

ranken doen we allemaal! Ranken gebeurt in groepen (en tussen groepen) om te bepalen wie haar/zijn stempel druk op gedrag en dialoog, wie bepaalt wat er (wanneer) gebeurt en wat normaal is.   Politiek 13 september 2019 Ranken doen we allemaal   De raad is...

Lees meer
De olifant in de raadszaal

De olifant in de raadszaal

Over cultuur, macht en ranking in de gemeenteraad. Natuurlijk hebben we het wel over politieke macht, maar dan vooral in negatieve zin. Maar dat macht gewoon iets is dat er is, tussen mensen, wordt niet vaak over gepraat. Wat macht is niet goed of slecht. Macht is er gewoon.

Lees meer