Selecteer een pagina

Al een aantal jaren blog ik met veel plezier. In het begin waren ze wat stijfjes en onzeker, maar langzamerhand begon ik mijn stijl te ontdekken. Je vindt het vast leuk om mijn belangrijkste ervaringen te horen.

En denk niet dat ik alles zelf heb ontdekt. Pas toen ik de kunst bij anderen ging afkijken werden mijn blogs beter. Ik leerde hoe ik betere titels moet schrijven, hoe je een goeie blog opbouwt en wat mijn eigen stijl is.

Dus schaam je niet en lees mijn tips:

 

1. Je moet het vooral leuk vinden!

 

Ga vooral bloggen omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet of omdat je er geld mee hoopt te verdienen. Zoek een thema dat bij je past. Zie ook zakelijk bloggen.

2. Bepaal voor wie je schrijft

Weet voor wie je schrijft: voor jezelf of voor een doelgroep (of beiden).

Als je voor je doelgroep blogt, weet dan wie je dat zijn. Creëer in je hoofd hoe iemand in je doelgroep eruit ziet en schrijf voor deze persoon. Je weet het niet, maar ik praat tijdens het typen met jullie, om zo contact te houden. Ik weet dus hoe jullie er uit zien.

 

 

 

3. Behandel één onderwerp

Ik heb thema’s genoeg in mijn hoofd om over te schrijven. Jij ook? Beperk je elke blog tot ééntje. Heb jij geen onderwerpen? Ga dan een keertje rustig zitten en maak een lijst van onderwerpen waar je over kunt bloggen. Houd er rekening mee dat mensen graag oplossingen van (hun) problemen willen lezen.

4. Zakelijk bloggen

Blog je voor je bedrijf? Pas toon en onderwerp aan bij je bedrijfscommunicatie. Ben je accountant dan past een hippe, populaire toon niet zo goed (of als je wilt opvallen dan kun je het juist weer wel doen). Heb je een visueel sterk product, laat dan veel afbeeldingen of video’s zien. En denk natuurlijk aan je doelgroep.

5. Zorg voor een duidelijke structuur

Heb je wel eens een scriptie of werkstuk geschreven voor school of studie? Dan weet je dat het prettig is als een verhaal een zekere structuur heeft. Een inleiding, een body en een slot.

Je begint met een hoofdvraag of een stelling die je gaat beantwoorden. In een blog gaat het niet anders. Schrijf op welke hoofdvraag, thema of stelling je wilt behandelen en houd die bij het schrijven in het oog.

6. Let op de leesbaarheid

Het maakt niet zoveel uit hoe lang je blog precies is. Een lange blog (meer dan 100o woorden) is niet altijd beter dan een korte. Een van de populairste blogs die er is, is van Seth Godin en die is soms maar een paar regels lang. Zorg wel voor korte alinea’s, zodat je blog prettig leest. Ook korte zinnen lezen prettig. En let dan ook op de interpunctie.

Let ook op je stijl. Passieve zinnen lezen niet lekker. Lezers willen actieve taal. Zeg niet: “Er worden veel vissen gevangen door onze klanten“, maar “onze klanten vangen veel vissen“.

Laat iemand je teksten doorlezen op taalfouten maar ook op wolkige en onbegrijpelijke teksten. Of laat de tekst een paar dagen rusten en lees het later weer door.

7. Goede tussenkopjes of bullet points loodsen je lezers door de tekst heen.

Om je blog goed leesbaar te houden, ook op een kleiner scherm, werken tussenkopjes en bullet points (of nummering) het beste. Interessante tussenkopjes stimuleren je lezers om verder te lezen.

8. Link naar andere blogs

Ik heb de tekst van deze blog gebruikt als basis voor mijn eigen blog. Ik geef ze dan ook alle credits voor de tekst. En ik link natuurlijk naar hun pagina. Maar ook hier en hier kun je heel goede tips lezen over geweldig bloggen.

Dus, link vooral naar andere blogs. Zo kun je je doelgroep meer informatie geven. Vinden ze die andere sites leuker of interessanter? Tja, had je maar beter je best moeten doen. En trouwens, dat kun je toch niet voorkomen.

9. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen

Kijk wat en hoe je concurrenten schrijven en ook wat de reacties hierop zijn. Kijk ook naar het niveau van de blogs en leer op deze manier van anderen. Ik heb leren bloggen door het te proberen en door af te kijken van anderen.

10. Gebruik keywords

Het is wel de bedoeling dat jouw blog in de zoekresultaten van o.a. Google verschijnt. Daarom is het goed na te denken over je keywords en deze regelmatig terug te laten komen in je blog. De SEO-tips van Dutchcowboys helpen je wellicht beter te ranken in Google.

11. Wees helder als je iets van je lezers wilt

Wat wil je van de lezer? Wil je dat ze bijvoorbeeld iets downloaden, naar je site gaan, iets bij je kopen of reageren? Wees daar helder in. Zorg voor links en knoppen op je blog. En eindig je blogpost zo dat ze wel moeten reageren bij de comments.

12. Gebruik plaatjes en video’s

Ik vind goede foto’s minstens zo belangrijk als een goede tekst en een interessant thema. Ik ga dan ook op zoek naar de juiste, ondersteunende foto’s. Soms gebruik ik daar kunst voor, soms humor en soms een plaatje dat de inhoud krachtiger neerzet. Infographics en video’s kunnen ook helpen je verhaal beter te maken.

Wil je zelf mooie afbeeldingen maken voor je blogs, maar ook voor Pinterest en Instagram, werk dan met Canva. Een hartstikke leuk online programma om plaatjes te maken. Zoals het plaatje hieronder.

 

canva design blog

 

 

En, heb je er iets aan deze tips? Heb jij nog opmerkingen en aanvullingen, laat het me weten.

andere leuke blogs:

blogtrommel

blogacademie

Elja Daae

 

origineel: dutchcowboys/blinker – hoe schrijf je een goede blog

cultuur en context bepalen alles (bij communicatie)

Communiceren klinkt simpel, maar is het niet. Misverstanden tussen mensen veroorzaken conflicten, scheidingen en faillissementen. Waardoor wordt communiceren toch bemoeilijkt? Eigenlijk gaat het maar om een paar zaken. Maar die zijn wel heel belangrijk. Het gaat om context en cultuur.

Lees meer

Data Detox

Heb jij een ongezonde relatie met jouw online data? Deze vraag werd mij gesteld door de schrijver van een blog over Data Detox. En toen moest ik tot mijn schande antwoorden dat ik dat heb. Gelukkig wisten ze ook de oplossing: Data Detox.

Lees meer

We willen meer ruimte en minder tekst

Veel van mijn klanten zijn net begonnen met hun bedrijf. En wat mij vaak opvalt is dat ze nog wat onzeker zijn en twijfelen over hun kennis en kunde. Ik merk dat deze onzekerheid veel invloed heeft op de hoeveelheid tekst op de website.

Lees meer