Veel van mijn klanten zijn net begonnen met hun activiteiten. En wat mij vaak opvalt is dat ze nog wat onzeker zijn en twijfelen over hun kennis en kunde. Ik merk dat deze onzekerheid veel invloed heeft op de hoeveelheid tekst op de website. Hint: te veel!
Anti-Marketing
Gisteravond had ik een lange raadsvergadering. In de illusie dat ik nog steeds kan multitasken, luisterde ik naar mijn collega’s en ging ondertussen op zoek naar informatie over TLS en HTTPS (dat groene slotje voor de naam van de site). Tijdens het struinen op internet ik kwam op een heel interessante pagina terecht. Met informatie die voor jullie ook heel interessant is.
De strekking van dit artikel is dat veel aannames in de traditionele onlinemarketing (hoezo traditioneel) niet blijken te kloppen in deze moderne tijd. Dit werd anti-marketing genoemd (ach, klinkt wel goed).
Zij vertelden over een nieuwe website voor een kankerstichting in Noorwegen. Zoals het hoort, stond er op elke pagina een knop met ‘ik wil doneren’ (of woorden van gelijke strekking in het Noors). Het was een volle site met veel tekst en uitleg. Maar, wat bleek, er werd heel weinig gedoneerd, terwijl de site toch helemaal voldeed aan de regels.
De bouwers hebben toen een aantal rigoreuze maatregelen genomen. De donatieknoppen verdwenen van de voorpagina en 87% van de teksten is geschrapt. Weet je wat er gebeurde? Er werd heel veel meer gedoneerd en er kwamen veel minder vragen en klachten binnen.
In het artikel stonden nog meer leuke tips. Je kunt ze hier zelf lezen en waarschijnlijk komen ze nog wel een keer ergens terug in één van mijn blogs.
“Wil je een website die goed gebruikt wordt door je doelgroep, zodat zij doen wat jíj wilt en ze zich er prettig bij voelen? Zorg dan dat je zo weinig mogelijk tekst op je site zet. Less is more.”
Oké, leuk verhaal, maar wat moet ik hiermee?
Het valt mij op, dat veel van mijn klanten veel, heel veel tekst op hun website willen (En ik heb die neiging ook, hoor). We willen veel vertellen over onszelf, veel vertellen over hoe goed we zijn, welke producten we hebben, hoeveel ervaring we hebben, wat we doen en oh ja, wat we nog meer doen, etc.
Maar de meeste bezoekers zitten hier helemaal niet op te wachten. Jouw site gaat over gevoel, de ‘look en feel’. Het gaat om de vragen pas jij bij ze en kun jij ze een goed gevoel over zichzelf geven.
Dus gaat een website eigenlijk nooit over jou, maar over jouw bezoekers.
Tja.