Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: “ik heb even wat op Facebook gepost”. Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel kan het zijn: je maakt een spontaan filmpje, beetje tekst erbij. Klaar! Maar waarom lukt mij dat niet? En welk platform past eigenlijk bij MIJ en MIJN bedrijf? Allemaal vragen waar wij, beginners, mee zitten. En ik ga je hierbij proberen te helpen.
Vandaag deel 3: Welk formaat moeten je foto en filmpje hebben?
Het beeld dat soms gesuggereerd wordt: snel een filmpje opnemen en direct posten op social media. Klaar! Mij lukt het zelden. Vaker heb ik dat het filmpje onscherp was, het verkeerde formaat heeft (waardoor de zijkanten wegvielen) of toch niet zo leuk is als ik zou willen.
Dus…… hoe werkt dat eigenlijk?
Profielfoto’s
Maak voor Facebook een vierkante profielfoto, die je ook voor andere apps kunt gebruiken.
Want ook bij LinkedIn, Twitter en Instagram (en Pinterest, Tumblr, Google+) heb je een vierkante profielfoto nodig.
Zorg dat je één mooie profielfoto hebt die vierkant is. Maak hem bijvoorbeeld 500x500px en je kunt hem overal voor gebruiken.
Je profielfoto moet van een goede kwaliteit zijn, zeker op LinkedIn. Gebruik nooit een foto die je zelf gemaakt hebt met je webcam, tenzij je jezelf niet al te serieus neemt.