ranken doen we allemaal!
Ranken gebeurt in groepen (en tussen groepen) om te bepalen wie haar/zijn stempel druk op gedrag en dialoog, wie bepaalt wat er (wanneer) gebeurt en wat normaal is.
Politiek
13 september 2019
Ranken doen we allemaal
De raad is het hoogste orgaan in een gemeente: wij zijn ‘De Baas’ en toch gebeurt niet de hele dag wat wij willen. Ambtenaren, wethouders, de burgemeester, waterschappen, provincie, rijksoverheid, ministers, bazen van scholen, organisaties en bedrijven hebben ook allemaal iets te zeggen.
Dus in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het niet zo dat de één macht heeft en de rest niet. Ten eerste bestaat de officiele hierarchie in een organisatie: teken een organigram en je bent er uit. Maar zoals ik al eerder aangaf, is vaak macht veel subtieler. Er bestaat het ‘spel’ van ranking. Ranking wordt in groepen (en tussen groepen) gespeeld om te bepalen wie invloed heeft, wie haar stempel druk op gedrag en dialoog, wie bepaalt wat er (wanneer) gebeurt en wat normaal is en zo een cultuur bepaalt of verandert (bron).
En als je denkt dat dit alleen door politici gebeurt (of door volwassenen) moet je maar eens op een schoolplein van een basisschool kijken: kinderen leren daar op een speelse manier te ranken.
Kortom: wie bepaalt wie het woord voert tijdens raadsvergaderingen, wie de voorzitter wordt van een werkgroep, welk gedrag aanvaard wordt en welk niet, wanneer van regels afgeweken wordt en wanneer vooral niet? Dit alles gebeurt door het spel van ranking.
En we doen er allemaal aan mee. Want een cultuur (en de machtsverhoudingen die daar bij horen) is continu in beweging.
In het boek De Corporate Tribe van Braun en Kramer staat een model waarin je simpel jouw positie in een groep kunt bepalen. Zie hieronder.
Bron: Boek De Corporate Tribe van Jitske Kramer en Daniëlle Braun.
Opmerkingen bij het rankingmodel.
In bovenstaand overzicht staan een aantal onderwerpen die Mindell belangrijk vindt bij de ranking. Wat ik jammer vind is dat er geen hiërarchie gemaakt wordt in de items. Toch raad ik je aan om dat wel te doen.
Bij ons in de raad wordt bijvoorbeeld de anciënniteit/ senioriteit van raadsleden heel belangrijk gevonden. Vooral hoe lang je in de raad zit is belangrijk, maar ook leeftijd. Ook opleiding/kennis (mijn beide D66-collega’s hebben daar veel baat bij) heeft veel waarde. Terwijl achtergrond of sociale status minder belangrijk is. Ook taal/dialect is minder belangrijk.
Dus kijk in je organisatie/team zelf welke onderwerpen belangrijker zijn dan andere en geef ze desnoods een wegingsfactor mee.
Er bestaat het ‘spel’ van ranking. Ranking wordt in groepen (en tussen groepen) gespeeld om te bepalen wie invloed heeft, wie haar stempel druk op gedrag en dialoog, wie bepaalt wat er (wanneer) gebeurt en wat normaal is en zo een cultuur bepaalt of verandert (bron).
En als je denkt dat dit alleen door politici gebeurt (of door volwassenen) moet je maar eens op een schoolplein van een basisschool kijken: kinderen leren daar op een speelse manier te ranken.
Meer blogs over dit onderwerp
Als luisteren (even) niet lukt
Soms wil je wel, maar lukt het niet: luisteren naar een ander. Wat kun je dan doen om het toch voor elkaar te krijgen?
Opmerken, observeren en onderzoeken – 4 tips en twee boeken
Opmerkzaam zijn is een goede kwaliteit. Je ziet meer dan anderen, dit geeft je een voorsprong. Opmerkzaam zijn kun je leren. Een van de manieren is, opschrijven wat je ervaart.
6 oefeningen om te leren observeren
6 beginnersoefeningen om te leren observeren