Storytelling en luisteren – het vervolg
Categorie(n): Communicatie - Luisteren
12.06.2017
Storytelling en luisteren – het vervolg

Waarom luisteren toch zo belangrijk is als je je verhaal goed wilt vertellen…….

 

Dit was de theorie, en nu….

 

Voorbeelden van storytelling bij bedrijven

 

Laat ik voorop stellen dat ik geen duidelijke mening heb over het gebruik van verhalen om een product of dienst te verkopen. Er zijn een aantal voors en een aantal tegens te noemen. Goede marketing of een goede verkoopstrategie kan net zo belangrijk zijn.

Mensen die beweren dat met een goed verhaal je product/dienst als vanzelf verkoopt, zijn vooral bezig hun eigen verhaal goed te verkopen. Want het is niet zo simpel.

 

Slecht voorbeeld storytelling.

Een van de bestverkopende producten ter wereld, Coca-cola, heeft geen verhaal. Althans niet eentje dat zij zelf bedacht hebben en waar zij invloed op hebben. Coca-cola is natuurlijk hét symbool van de dominante, Amerikaanse (westerse) cultuur. In elk dorp is het te koop, van de binnenlanden van Afrika, via de bergen in Zuid-Amerika tot in Siberië. Maar dit is een voorbeeld van een sterk merk en klantenbinding, niet van storytelling. (al beweren sommigen anders).

 

Goed gebruik storytelling.

Een merk dat geweldige dingen doet met storytelling is Dove (huidverzorging). Zij maken mooie campagnes over hoe vrouwen worstelen met hun zelfbeeld. Ik kom van dit merk fantastische filmpjes tegen op Youtube, filmpjes waar ik écht door geraakt wordt en die me zijn bijgebleven.

Wil jij het e-boek “Ze luisteren niet” ontvangen?

 

Een interessant en mooi vormgegeven digitaal boek. Vol tips die direct toepasbaar zijn en word zo een pro in luisteren.

Inspiratie

Inspiratie