– intro –

 

Ken je omgeving!

Welkom bij de training

Ken je omgeving

Waarom moet je je omgeving kennen?

“Waar komt dit nou weer vandaan?” Een kreet die je vast wel een keer gedacht of gezegd hebt. Je denkt dat je alles goed overdacht hebt, alles onder controle hebt en vervolgens gebeurt er iets wat je totaal niet had voorzien.

Laat ik maar meteen met een disclaimer komen: het idee dat je je omgeving kunt controleren is een, euh, illusie. Een onjuist beeld van de werkelijkheid 😉

Nee, nu hoef je niet de stoppen met deze cursus. Controle is niet alles, kennis wel!

 

Hoofdstukken:

 

  1. Introductie
  2. Cultuur
  3. Inclusie en uitsluiting. Wij, ik en de ander.
  4. Ik en de ander (marketing, stakeholders, ranking, macht, etc.)
  5. Normen en waarden
  6. Samenvatting en samenhang
  7. Leeslijst en andere websites

 

Hoe om gaan met deze training: Tips en Tricks.

 

Lees de hele stof eerst een keer helemaal door. Schrijf op wat je eerste ideeën zijn. Maar ga nog niet meteen aan de slag.

Ik raad je aan om bij het begin te beginnen. De lesstof is zo opgebouwd dat het ene hoofdstuk logisch volgt op het vorige. Maar alle stof is meteen tot je beschikking, dus als je het anders wilt aanpakken, ik houd je niet tegen.

Elk hoofdstuk heeft een aantal oefeningen. Ik zou ze allemaal maken, want ze helpen je om aan het eind een helder beeld te hebben van jezelf.  Maar ook hier geldt, als je geen zin hebt om alles te doen, ik houd je niet tegen. Er is geen huiswerk dat ik ga nakijken.

Heb je vragen, staat er onzin of zie je andere onvolkomenheden? Stuur mij een mail en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

 

Veel plezier!

Inhoud trainingen

Denk als een antropoloog

a. cultuur, symbolen, macht, etc.

b. taal en cultuur

c. word je eigen antropoloog

d. welke bril heb jij op?

e. Je positie in een organisatie en/of de wereld bepaald ook hoe je het ervaart (zie ook ranking).

f. antropologische speurtocht

Jij en je omgeving
  1. deep democracy: omgaan met de minderheid, geen monopolie op de waarheid!
  2. wij, ik, ander
    • Drievoudig perspectief: switchen van perspectief om het beter te kunnen overzien.
    • Metacommunicatie (wat betekent een besluit voor mijzelf, voor de ander en voor ons allen?)
    • Wij ; overeenkomsten en verschillen, (mis)communicatie, interactie: effect op elkaar, polariteiten en dilemma’s, neutraliteit (of juist niet),
    • Ander: gevoelens, gedrag, gedachten, belangen, doelen, intenties, zelfbeeld en beeld van de ander, cultureel raamwerk.
    • Ik: gevoelens, gedrag, gedachten, belangen, doelen, intenties, zelfbeeld en beeld van de ander, cultureel raamwerk.
  3. assimilatie, integratie, uitsluiten, segregeren (stippenmodel)
Kaart van de omgeving
  1. Ranking: krabbenmand en apenrots. Test, context afhankelijk.
  2. Sociogram: wie gaat met wie om, wie is de baas
  3. Stakeholders
  4. Marketing: hoe communiceer ik met mijn omgeving. Hoe kom ik over (imago).
  5. Wie gaat er met wie om en met wie niet….is er een ‘baas’ aan te wijzen. Verschil tussen officiële hiërarchie en werkelijke verhoudingen.
Normen en waarden
  1. Wereldbeeld, John Rawls (teruggrijpen op uimodel)
  2. ethiek
  3. Persoonlijk manifest
Samenvatting en leeslijst
  1. Samenvatting en samenhang met andere trainingen
  2. Leeslijst en website. Tips voor cursussen van mij en anderen.

interessante artikelen:

Kunst en antropologie

Kunst en antropologie

De bekende series van Hans Eijkelboom. Waarbij iedereen op dezelfde manier uniek is. Of het nu gaat om mannentasjes. De leuke, hippe, fluffy vestjes of streepjespolo's. Niets zo interessant als de mens in zijn/haar natuurlijke habitat. En hoe iedereen zijn best doet...

Inclusie en Deep Democracy (concept)

Inclusie en Deep Democracy (concept)

Een workshop over inclusie en deep democracy. Dat is wat ik gisteren gegeven heb. Voor mensen die politiek geïnteresseerd zijn. Nu heb ik dat natuurlijk niet alleen gedaan. Samen met Heleen van Bruggen, organisatie-psycholoog, hebben we maanden plannen gemaakt over...

Sociale media voor absolute beginners – 3 –

Sociale media voor absolute beginners – 3 –

Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: "ik heb even wat op Facebook gepost". Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel...