Selecteer een pagina

De digitale werkplaats van Google was onlangs in Groningen, een leuk online marketing evenement op een geweldige locatie.

 

 

 

Mijn maandag zag er iets anders uit dan normaal. In plaats van langzaam opstarten, want maandag *gaap* , was ik om half tien in de Suikerfabriek in Groningen. De Suikerfabriek? Nou ja, het pand waar eerst de suikerfabriek zat. Ze waren eum al aan ’t slopen doen een groep mensen bedacht dat het toch wel jammer is om zo’n mooi pand te slopen. Want wat weg is krijg je nooit meer terug.

 

suikerfabriek groningen

 

De digitale werkplaats van Google was dus bij mij in de buurt neergestreken. Na Eindhoven en Nijmegen is Groningen aan de beurt. Gratis workshops over social media en online marketing en verhalen van online ondernemers. Niet alleen over en door Google. Al had ik het idee dat het toch vooral een manier was om ondernemers te bewegen meer met Google te gaan doen. Wel op een leuke manier hoor en met lekkere koffie, hapjes en lunch.

 

 

Ik zal je niet vermoeien met de inhoud van de workshops en al helemaal niet met de plenaire praatjes, o.a. van de burgemeester van Groningen en de baas van Qredits. Na Groningen zijn er nog meer plaatsen aan de beurt. Dus wil je ook een keer naar een digitale werkplaats kijk dan hier voor meer info. Ze hebben sinds kort ook een online digitale werkplaats waar je presentaties terug kunt vinden. De meeste presentaties die ik vandaag gehoord heb zijn daar terug te vinden.

 

 

Toch wil ik je een aantal zaken meegeven die ik vanochtend gehoord heb (en wel interessant vind):

 

 

  • Een Google-marketeer gaf aan dat al bijna 50% van de online activiteiten op smartphones gebeurt. Zorg dus dat je site hier geschikt voor is. Ook voor de vindbaarheid op Google is het goed dat je site mobile friendly is. Wil je weten of je site voldoet aan de Google mobile friendly voorwaarden, test je site dan hier.

 

  • Gebruik de “mijn bedrijf” pagina op Google, is ook goed voor je vindbaarheid. Dus daar ga ik me eens in verdiepen en misschien ook iets voor jou? Of heb je er al een? Laat het me dan weten wat je er van vindt.

 

  • Maak een bedrijfspagina aan op Facebook en vul de gegevens zo goed mogelijk in (adres, telefoonnummer, openingstijden, etc.). Die heb ik al, al doe ik er niet veel mee. Misschien toch ook maar eens gaan gebruiken.

 

  • Maak gebruik van meerdere platforms: Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, etc. en zorg voor een consistent verhaal.

 

  • Wil je meer weten over de essentials en het nut van social media, kun je kijken op de Digitale Werkplaats van Google. Maar ook sites als Frankwatching geven boeiende info.Wil je serieus met social media aan de slag praat dan eens met een echte expert, zoals Jarno Duursma.

 

 

Oké, maar er was een maar??????

 

 

Ja, ik heb één maar, en nog wel een hele belangrijke.

 

 

Als je niet precies weet wat de KERN van je onderneming is, hoe weet je dan wat je moet vertellen via social media. Laat staan dat je weet op welke medium je dat kunt doen en aan wie?

 

 

Dus voordat je ook maar kunt gaan denken aan Twitter of Facebook is het een idee om eerst je eigen kernverhaal op papier te zetten. Dit is iets wat veel mensen eerst maar overslaan, want het lijkt zo tijdrovend.

 

 

Maar ik beloof je, als je eerst tijd maakt om een goed strategisch plan op papier te zetten, je op termijn heel veel tijd bespaart. Want het kadert je in, het houdt je gefocust en het zorgt voor consistentie. Zie het als een basisraamwerk voor alles wat je verder doet.

 

 

Hier alvast de drie belangrijkste tips voordat je aan social media begint:

 

 

 

Identiteit = Business Story

Bepaal wie jij bent en wie jouw bedrijf is. Geef je bedrijf een identiteit. Waarom doe je wat je doet? En wat doe je dan (producten, diensten) precies? Wat is je wereldbeeld, je kernwaarden, je missie, visie en je lange-termijn-doelen en hoe hoop je ze te bereiken (strategie). Ik noem dit de Business Story (of het ondernemersverhaal)

 

Voor wie doe je het?

En om deze mensen draait het allemaal: je klanten. Wie zijn je klanten/doelgroep. Waar zitten ze mee? Wat zijn hun drijfveren, waarden, etc. En welke pijn kun jij voor ze wegnemen, zodat ze gelukkig, gemotiveerd, tevreden of succesvol zijn of worden.

 

 

Vormgeving

Je kunt je identiteit en je uitingen naar de klant ondersteunen door het gebruiken van een heldere vormgeving. Vormgeving is in de visuele, digitale wereld heel belangrijk. Door het gebruik van beeldmateriaal (foto’s van jezelf en van dingen/mensen die laten zien waar je voor staat), van huisstijl (logo, kleur, witruimtes, etc.) en door het gebruik van taal (formeel, indirect, informeel, direct, tutoyeren of vousvoyeren, schrijftaal, spreektaal, etc.) kun je je identiteit nog beter uitdrukken en creëer je onderscheid. Zoek een goede grafisch ontwerper of tekstschrijver die je hierbij kan helpen!

 

 

Dus maak eerst een goed, kort ondernemingsverhaal voor dat je online actiever wordt. Wil je met je ondernemingsverhaal aan de slag, lees dan deze blog over de bouwstenen ervan.

 

 

 

En wil je een workshop volgen om samen met andere ondernemers een echt goed ondernemingsverhaal te maken. Zodat de kern van je bedrijf helder wordt en jij een uitblinker wordt met gelukkige klanten. Bel (06-12714063) of mail me om je aan te melden voor de workshop van 20 mei 2016.

 

Wil je eerst meer weten of zou je een één-op-één-sessie willen doen, dan overleggen we bij een kop koffie of thee. Neem dan snel contact met met op.