– ken je omgeving –

 

denk als een antropoloog!

Denk als een antropoloog

Cultuur? Ik zie het niet!

 

Kijk eens om je heen. Wat zie je?

Mensen, dingen en allerlei gedoe. Maar cultuur zie je niet.

Of zie je cultuur wel ?

Je kunt zeggen dat cultuur tussen die mensen (en dingen) zit. Je ziet het niet, maar het is er wel.

Cultuur zit in ons gedrag, opvattingen, ideeën en hoe je naar de wereld kijkt. En andersom ons gedrag en onze opvattingen en ideeën beïnvloeden onze cultuur.

 

Cultuur zorgt voor orde in de chaos.

 

Maar is er een definitie te geven voor cultuur?

 

 

Edgar Schein geeft in het ui-model aan dat er een heleboel cultuur ónder de oppervlakte zit: je wereldbeeld (met je overtuigingen, aannames, vooroordelen), daarna komen je waarden (en normen). Al deze dingen zijn onzichtbaar voor de buitenwereld, maar vormen de grondslag voor dat wat anderen wél zien: je gedrag. Naast gedrag zijn ook de rituelen, gebruiken, mores, regels, uiterlijkheden, symbolen, etc. zichtbaar. Op deze zichtbare, tastbare symbolen van cultuur komen we later terug.

Ui-model van Edgar Schein (enigszins aangepast door ons).

Cultuur? Ik zie het.

 

Cultuur is niet te zien, maar de symbolen ervan wel. Het gaat dan bijvoorbeeld om kleding,

 

Cultuur zorgt voor orde in de chaos.

 

Maar is er een definitie te geven voor cultuur?

 

 

Edgar Schein geeft in het ui-model aan dat er een heleboel cultuur ónder de oppervlakte zit: je wereldbeeld (met je overtuigingen, aannames, vooroordelen), daarna komen je waarden (en normen). Al deze dingen zijn onzichtbaar voor de buitenwereld, maar vormen de grondslag voor dat wat anderen wél zien: je gedrag. Naast gedrag zijn ook de rituelen, gebruiken, mores, regels, uiterlijkheden, symbolen, etc. zichtbaar. Op deze zichtbare, tastbare symbolen van cultuur komen we later terug.

Inhoud trainingen

Denk als een antropoloog

a. cultuur, symbolen, macht, etc.

b. taal en cultuur

c. word je eigen antropoloog

d. welke bril heb jij op?

e. Je positie in een organisatie en/of de wereld bepaald ook hoe je het ervaart (zie ook ranking).

f. antropologische speurtocht

Jij en je omgeving
  1. deep democracy: omgaan met de minderheid, geen monopolie op de waarheid!
  2. wij, ik, ander
    • Drievoudig perspectief: switchen van perspectief om het beter te kunnen overzien.
    • Metacommunicatie (wat betekent een besluit voor mijzelf, voor de ander en voor ons allen?)
    • Wij ; overeenkomsten en verschillen, (mis)communicatie, interactie: effect op elkaar, polariteiten en dilemma’s, neutraliteit (of juist niet),
    • Ander: gevoelens, gedrag, gedachten, belangen, doelen, intenties, zelfbeeld en beeld van de ander, cultureel raamwerk.
    • Ik: gevoelens, gedrag, gedachten, belangen, doelen, intenties, zelfbeeld en beeld van de ander, cultureel raamwerk.
  3. assimilatie, integratie, uitsluiten, segregeren (stippenmodel)
Kaart van de omgeving
  1. Ranking: krabbenmand en apenrots. Test, context afhankelijk.
  2. Sociogram: wie gaat met wie om, wie is de baas
  3. Stakeholders
  4. Marketing: hoe communiceer ik met mijn omgeving. Hoe kom ik over (imago).
  5. Wie gaat er met wie om en met wie niet….is er een ‘baas’ aan te wijzen. Verschil tussen officiële hiërarchie en werkelijke verhoudingen.
Normen en waarden
  1. Wereldbeeld, John Rawls (teruggrijpen op uimodel)
  2. ethiek
  3. Persoonlijk manifest
Samenvatting en leeslijst
  1. Samenvatting en samenhang met andere trainingen
  2. Leeslijst en website. Tips voor cursussen van mij en anderen.

interessante artikelen:

Kunst en antropologie

Kunst en antropologie

De bekende series van Hans Eijkelboom. Waarbij iedereen op dezelfde manier uniek is. Of het nu gaat om mannentasjes. De leuke, hippe, fluffy vestjes of streepjespolo's. Niets zo interessant als de mens in zijn/haar natuurlijke habitat. En hoe iedereen zijn best doet...

Inclusie en Deep Democracy (concept)

Inclusie en Deep Democracy (concept)

Een workshop over inclusie en deep democracy. Dat is wat ik gisteren gegeven heb. Voor mensen die politiek geïnteresseerd zijn. Nu heb ik dat natuurlijk niet alleen gedaan. Samen met Heleen van Bruggen, organisatie-psycholoog, hebben we maanden plannen gemaakt over...

Sociale media voor absolute beginners – 3 –

Sociale media voor absolute beginners – 3 –

Sociale media is nuttig, leuk, hot en verslavend. Ook voor ondernemers. Maar waar begin je. Hoe werkt het en wat zijn de belangrijkste dingen om te weten. Het klinkt zo eenvoudig: "ik heb even wat op Facebook gepost". Maar wát moet ik eigenlijk posten.En hoe simpel...