Selecteer een pagina

Ondernemen start met een passie! Nee, zeggen anderen, ondernemen start met kijken naar oplossingen

voor het probleem van een klant. Tja, wat is het nu. Gaat het nu eigenlijk om de klant of is je eigen drive en passie het allerbelangrijkste? Ik bekijk beide kanten en kom met een (misschien niet zo’n) verrassende conclusie.

 

 

Marketinggedreven mensen zeggen: ”het gaat om de klant!”.

 

“Want zonder klant heb jij geen bedrijf.”

 

Dat is zeker waar. Het voorbestaan van mijn bedrijf Bureau Kardol kan alleen maar gewaarborgd worden als ik voldoende mensen heb die mijn diensten af willen nemen. Als er geen mensen meer geïnteresseerd zijn in organisatie- en marketingstrategie dan zal ik me misschien toch moeten richten op andere diensten.

 

De behoeftes en verlangens van je doelgroep of klant dien je centraal te stellen in je bedrijf, volgens marketinggedreven ondernemers.

 

En als het niet je klant is, dan is het in ieder geval jouw markt, die je onderneming dicteert. Verandert de markt, dan ga je daarin mee: gaat iedereen online, dan kun je als retailer niet achterblijven. Ook al heet je V&D of Blokker.

 

Willen de klanten een decaf soja latte macchiato of het nieuwste lokale biertje, dan weg met dat koffiezetapparaat of dat vage biermerk van die multinational.

 

Dus goed onderzoeken wat de klant wil en hoe de toekomst van je markt er uit gaat zien. En daar je producten op aanpassen. (al moet je daar ook weer niet te lang over doen anders loop je achter de feiten aan).

 

 

Passiegedreven mensen zeggen: “het gaat om mij en mijn product”

 

 

Bulderend van het lachen hebben de voorstanders van passie het voorgaande stuk gelezen. Je bezig houden met je klanten, de markt en nog gekker, marktonderzoek doen? Wat een onzin. Daar zit toch niemand (meer) op te wachten?

 

Het gaat tegenwoordig om passie en om niches. Voor elke dienst of product is wel een markt. Dus start bij jezelf. Ja, jij, ondernemer, staat centraal. Als jij je verhaal op orde hebt en met passie uitdraagt, dan komt die klant vanzelf! Het gaat om het onderscheidend vermogen!

 

Trouwens die klant weet helemaal niet wat hij wil. Zat hij te wachten op een mobiele telefoon, een ipod/pad/Phone of een iMac? Willen we nu allemaal een Oculus Rift of een elektrische auto? Nee, natuurlijk niet. Ons leventje verliep ook prima zonder deze producten. Dus bezig zijn met de markt heeft geen zin.

 

[no_blockquote text=”Producenten van mobiele telefoons richtten zich op de top van de markt en dan vooral op managers en directie. Maar het succes van de mobieltjes was vooral te danken aan het feit dat de jeugd de ongekende mogelijkheden er van zag: bellen met je vrienden, zonder tussenkomst van ouders en de hele dag sms’en. ” text_color=”” title_tag=”h6″ width=”” line_height=”” background_color=”” border_color=”” show_quote_icon=”yes” quote_icon_color=”” quote_icon_size=””]

 

Het succes van een vlogger als Enzo Knol is al helemaal niet te verklaren vanuit de marketinggedachte. Wie had van te voren durven voorspellen dat bloggers en vloggers de nieuwe sterren zouden zijn, waarvoor het publiek uit z’n dak gaat?

 

Voorstanders van ontwikkelmethodes als Lean, Six Sigma of Scrum doen al helemaal geen marktonderzoek meer. Want, zo zeggen ze, tegen de tijd dat jij weet wat de markt wil, is je product al weer achterhaald. Gewoon om de markt brengen en werkende wijs aanpassen.

 

De markt is net troebel water

 

De markt is niet meer te begrijpen en is zo onduidelijk en onoverzichtelijk als troebel water. Die kun je helemaal niet meer onderzoeken. Er zijn zoveel verschillende markten, doelgroepen, etc. Er is een markt voor heel veel verschillende producten en merken: de markt bestaat eigenlijk vooral uit heel, heel veel niches.

 
Er worden van een beperkt aantal boeken heel veel verkocht (de top 25). Terwijl van de volgende 1000 boeken op de verkooplijst, ongeveer even veel (of weinig) verkocht worden. Dit heet the long tail. Er is dus een enorme markt voor kleine uitgeverijen en onbekende schrijvers. Er is een markt voor historische zombieverhalen, reisverhalen voor 80-plussers of luisterboeken voor baby’s en peuters.

 

 

the long tail

 

Maar wie heeft er nu gelijk!

 

 

Als je verstandig bent dan zeg je: “jullie hebben allebei gelijk“. Want het gaat zowel om de behoeften van de klant te vervullen als om als ondernemer vanuit passie te ondernemen.

 

 

Maar waar start je, bij je klant of bij jezelf en je producten? En wat is nu beter?

 

Ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt waar je start en op welke manier je het doet. Dat is een kip-ei-discussie. Als je maar zorgt dat het verhaal van jou, je onderneming en je doelgroep een samenhangend geheel is. Een goede strategie en een ondernemingsverhaal helpen hierbij!

 

 

Wil je meer weten over strategisch ondernemerschap? Wil je succesvoller worden en groeien? Boek vandaag nog een strategiesessie bij bureau kardol!

 

Wil je eerst weten wie en wat bureau kardol is (of wie die Els toch is), bel of mail me en we maken meteen een afspraak voor een kop koffie (natuurlijk helemaal gratis en voor niks). 06-12714063 of els@bureaukardol.nl.