Voorpagina

Basiscursus luisteren

Basiscursus observeren

Cursus creativiteit

Contact

Nieuws

Over

e-boek

basiscursus

Luisteren

Leer vandaag nog de kracht van luisteren. weten veel over luisteren en observeren. We hebben de afgelopen jaren al heel veel mensen geholpen om hun luister- en kijkvaardigheden te vergroten. Wil je weten waar je staat, qua luistervaardigheden dan. Of wil je je kennis ophalen of weer bij de tijd brengen? Ga dan meteen aan de start met onze korte basiscursus.

“Het is het verstandigste om zoveel mogelijk te luisteren, want dat is goed voor je algemene ontwikkeling, als je er tien procent van leert, dan ben je de anderen al een eind voor.” Johan Cruijff

1.

Opbouw basiscursus luisteren

1. Wat je weet en kunt als je klaar bent met deze cursus

2. Inleiding

3. Wat is luisteren en waarom is het belangrijk

4. Luisteren als levenshouding

5. De Luisterhouding: Nieuwsgierigheid, Empathie, Bescheidenheid

6. De belangrijkste luisterskills

7. En nu aan de slag

We hebben allemaal een beeld bij luisteren. De een denkt aan aan muziek, de ander aan gehoorzamen of aan vogelgeluiden. Het is iets dat we met onze oren doen. Toch?

 

Ja en nee.

Ja. Geluiden (stemmen, muziek of vogelgekwetter) komen via onze oren in onze hersenen. Maar onze oren zetten golven om in signalen die de hersenen begrijpen. Vervolgens maken onze hersenen er iets zinnigs van. Dus iets wat wij zinnig vinden. Ten eerste komt maar een heel klein gedeelte van de geluiden bij ons terecht. Er wordt een heleboel weggefilterd, wat we niet meer horen.

Onze ervaringen, vooroordelen en onze opvoeding filteren ook nog. Die bepalen wat we ‘willen’ horen.

“…het is gemakkelijk om af te dwalen als je in een gesprek luistert, omdat onze gedachten sneller gaan dan de ander kan spreken. Actief luisteren vereist dan ook dat je alle interne gedacht zo veel mogelijk afsluit en je verplaatst in het wereldbeeld en de interne belevingswereld van de ander…’actief luisteren is proberen om dingen te zien zoals de spreker ze ziet en proberen om te voelen zoals de spreker zich voelt…en vergt veel inzet’.” (uit The Servant van James Hunter, aangehaald in Beter Leren Kijken van Stefan van der Stigchel, 2024)

2.

Inleiding Basiscursus Luisteren

Inleiding

We hebben allemaal een beeld bij luisteren. De een denkt aan aan muziek, de ander aan gehoorzamen of aan vogelgeluiden. Het is iets dat we met onze oren doen. Toch?

 

Ja en nee.

Ja. Geluiden (stemmen, muziek of vogelgekwetter) komen via onze oren in onze hersenen. Maar onze oren zetten golven om in signalen die de hersenen begrijpen. Vervolgens maken onze hersenen er iets zinnigs van. Dus iets wat wij zinnig vinden. Ten eerste komt maar een heel klein gedeelte van de geluiden bij ons terecht. Er wordt een heleboel weggefilterd, wat we niet meer horen.

Onze ervaringen, vooroordelen en onze opvoeding filteren ook nog. Die bepalen wat we ‘willen’ horen.

“…het is gemakkelijk om af te dwalen als je in een gesprek luistert, omdat onze gedachten sneller gaan dan de ander kan spreken. Actief luisteren vereist dan ook dat je alle interne gedacht zo veel mogelijk afsluit en je verplaatst in het wereldbeeld en de interne belevingswereld van de ander…’actief luisteren is proberen om dingen te zien zoals de spreker ze ziet en proberen om te voelen zoals de spreker zich voelt…en vergt veel inzet’.” (uit The Servant van James Hunter, aangehaald in Beter Leren Kijken van Stefan van der Stigchel, 2024)

Naar luisteren wordt vaak negatief gekeken omdat we het associëren met gehoorzamen of gelijk geven.

Maar…..goed luisteren blijkt toch veel belangrijker te zijn dan we dachten.

We worden er creatiever en slimmer van. Door goed te leren luisteren (en kijken) leren we beter te focussen. We kunnen meer aandacht opbrengen voor alles om ons heen. Zoals andere mensen.

Goed luisteren naar andere mensen kan helpen tegen de eenzaamheid. Hoe heerlijk is het als je in een gesprek eens je mond dicht houdt, en echt luistert naar de ander. Zo laat je blijken dat ze er toe doen.

Oh, en niet vergeten: goed kunnen luisteren kan ook helpen om beter naar jezelf te luisteren. Dat is toch mooi meegenomen!

Naar luisteren wordt vaak negatief gekeken omdat we het associëren met gehoorzamen of gelijk geven. Dat is ook wel logisch. Als er in onze jeugd, door ouders of leraren, gezegd werd, “Luister nu eens!”, dan ging het toch vooral over het feit dat je niet deed wat zij wilden. Luisteren is in mijn ogen heel iets anders dan gehoorzamen.

Als we in ons werk (of privé) beter luisteren, dan voelen anderen zich begrepen. Als je eerst goed naar een klant, client of leverancier luistert, zul je beter begrijpen wat ze willen. En, kunnen we ook ons werk beter doen. Ook voor politici is het goed als ze zich zouden bekwamen in luisteren (al is ook hier luisteren iets anders dan doen wat een ander zegt).

Elkaar begrijpen en meer aandacht voor elkaar hebben is niet alleen in ons werk belangrijk. Door te luisteren geef je aan een ander aan dat die er toe doet. En goed luisteren is vaak niet ingewikkelder dan even je mond dicht houden.

Niet alleen in het contact tussen mensen is goed luisteren belangrijk. Ook voor onszelf. Door beter te luisteren kunnen we ons beter concentreren en focussen. We kunnen meer aandacht opbrengen voor alles om ons heen.

Dus waarom is luisteren belangrijk? Om elkaar beter te begrijpen, om beter te focussen en te concentreren. Het kan goed zijn om creatiever en innovatiever te worden. Er er worden betere besluiten genomen als we beter naar elkaar luisteren.

Wat mij hierbij toch vooral opvalt, is dat je nog zo je best kunt doen om te vertellen hoe het zit, als je niet EERST goed geluisterd hebt, hoe weet je dan wat ze willen. Dan ben je toch vooral bezig met wat je denkt dat ze willen.

Verder gaat het in gesprekken mensen vaak helemaal niet om ‘de inhoud’ mensen willen vooral het gevoel hebben dat hun mening serieus genomen wordt of dat zij zelf serieus genomen worden.

 

Ik geloof er in dat je dus eerst moet luisteren voor dat er naar jou geluisterd wordt.

En dat is niet alleen mijn geloof, mijn ideeën zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Waarom is aandachtig luisteren goed?

Goed luisteren zorgt voor meer begrip, creativiteit, innovatievermogen, aandacht, focus en betere besluiten (en nog veel meer).

Waarom?

– Om problemen op te lossen

Als samenwerken niet goed verloopt kan beter luisteren je helpen. Goed luisteren helpt om dieper door te dringen en communicatieproblemen op te lossen.

– Zelfkennis vergroten

– Creativiteit vergroten

Je wilt graag breder en anders leren kijken en denken over bepaalde onderwerpen. Goed luisteren naar anderen kán je daarbij helpen.

– Meer te weten komen over je omgeving*

Natuurlijk je verhaal goed vertellen is belangrijk, maar als je niet eerst luistert, wordt het niks. Eerst luisteren en goede vragen stellen en dan een goed verhaal vertellen. Dat is de juiste volgorde.

 

* klant, kiezer, cliënt, familie, etc.

Hoe werkt het?

 

Best wel simpel:

 

01.

Je meldt je aan via de bestelknop. Je koopt de cursus en krijgt een link opgestuurd die toegang geeft tot het online leslokaal. Je kunt meteen beginnen.

02.

Elke les kost ca. 2 uur, kan soms meer of minder zijn. Je kunt leren op de momenten dat het jou uitkomt.

03.

Deze cursus is onbeperkt toegankelijk. Dus je kunt het zo snel of langzaam doen als jij wilt. Ook kun je de oefeningen zo vaak herhalen als nodig. Geregeld oefenen zorgt dat je er steeds bedrevener in wordt.

04.

De cursus bestaat uit leestekst, video’s en oefeningen. Ook geven we tips voor andere websites, interessante boeken en artikelen.

05.

Als je vragen of opmerkingen hebt zijn we altijd via mail te bereiken.

BASISCURSUS LUISTEREN

Duur: ca 1 uur

Kosten: 0 euro

Wat heb je er aan: Het helpt je om beter te luisteren op de momenten die ertoe doen. Bijvoorbeeld bij een vergadering of je familie. Maar ook als je door de stad fietst of een wandeling in het bos maakt.

Wat is het: een (opfris)cursus vol belangrijke weetjes en tips, oefeningen die je direct toe kunt passen.

Het legt kort uit wát goed luisteren is, wat je er aan hebt en hoe je goed luistert.

Ik beloof je, je leven wordt een stuk leuker als je beter kunt luisteren.

Goed samen te doen met Basiscursus Kijken.

Wat anderen zeggen:

Goed luisteren, echt heel goed luisteren is te leren. En vooral heel nuttig. Ik heb nu beter contact met mijn medewerkers en collega’s. Er is meer begrip.

Jan (45)

Bestuurssecretaris gemeente

“Ik heb veel geleerd van de Cultuur Speurtocht. Ik heb nu gezien hoe belangrijk cultuur is in een organisatie. “

Marieke

Manager Bedrijfsvoering

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.