We willen meer ruimte en minder tekst
Categorie(n): bloggen
01.12.2017
We willen meer ruimte en minder tekst

Minder tekst, meer ruimte

29

november 2017

Veel van mijn klanten zijn net begonnen met hun bedrijf. En wat mij vaak opvalt is dat ze nog wat onzeker zijn en twijfelen over hun kennis en kunde. Ik merk dat deze onzekerheid veel invloed heeft op de hoeveelheid tekst op de website.

Anti-Marketing

Gisteravond had ik een lange raadsvergadering. In de illusie dat ik nog steeds kan multitasken, luisterde ik naar mijn collega’s en ging ondertussen op zoek naar informatie over TLS en HTTPS (dat groene slotje voor de naam van de site). Een klant had hier vragen over gesteld. Hierover later meer (in een andere blog), want tijdens het struinen op internet ik kwam op een heel interessante pagina terecht. Met informatie die voor jullie ook heel interessant is.

De strekking van dit artikel is dat veel aannames in de traditionele onlinemarketing (hoezo traditioneel) niet blijken te kloppen in deze moderne tijd. Dit werd anti-marketing genoemd (ach, klinkt wel goed).

Zij vertelden over een nieuwe website voor een kankerstichting in Noorwegen. Zoals het hoort, stond er op elke pagina een knop met ‘ik wil doneren’ (of woorden van gelijke strekking in het Noors). Het was een volle site met veel tekst en uitleg. Maar, wat bleek, er werd heel weinig gedoneerd, terwijl de site toch helemaal voldeed aan de regels.

De bouwers hebben toen een aantal rigoreuze maatregelen genomen. De donatieknoppen verdwenen van de voorpagina en 87% van de teksten is geschrapt. Weet je wat er gebeurde? Er werd heel veel meer gedoneerd en er kwamen veel minder vragen en klachten binnen.

In het artikel stonden nog meer leuke tips. Je kunt ze hier zelf lezen en waarschijnlijk komen ze nog wel een keer ergens terug in één van mijn blogs.

“Wil je een website die goed gebruikt wordt door je doelgroep, zodat zij doen wat jíj wilt en ze zich er prettig bij voelen? Zorg dan dat je zo weinig mogelijk tekst op je site zet. Less is more.”

Photograph Photo by Titouan on Unsplash

Oké, leuk verhaal, maar wat moet ik hiermee?

Het valt mij  op, dat veel van mijn klanten veel tekst, heel veel tekst op hun website willen (En ik heb die neiging ook, hoor). We willen veel vertellen over onszelf, veel vertellen over hoe goed we zijn, welke producten we hebben, hoeveel ervaring we hebben, wat we doen en oh ja, wat we nog meer doen, etc.

Maar de meeste bezoekers zitten hier helemaal niet op te wachten. Jouw site gaat over gevoel, de ‘look en feel’. Het gaat om de vragen pas jij bij ze en kun jij ze een goed gevoel over zichzelf geven.

Dus gaat een website eigenlijk nooit over jou, maar over jouw bezoekers.

Tja.

5 simpele tips om echt goed te luisteren

5 simpele tips om echt goed te luisteren

Geen lange verhalen vandaag, maar gewoon 5 + 1 simpele, snelle tips om je te helpen goed te luisteren. De belangrijkste tip krijg je nu meteen van me. Misschien niet echt een tip, meer een randvoorwaarde: je kunt alleen goed luisteren als je fit bent.Daar gaan we dan....

read more
Werken met een manifest

Werken met een manifest

Hoe geef je nog betekenis aan je leven? Tja, da's wel meteen een heel grote vraag waar ik niet zo maar een antwoord op weet. Wat als ik de vraag wat inperk: laten we het eens hebben over de waarden waarnaar jij leeft en werkt. En hoe je daar uitdrukking aan geeft. Als...

read more
Innovatie gaat over mensen

Innovatie gaat over mensen

De meeste mensen denken aan technische snufjes als ze het over innovatie hebben. De nieuwste iPhone, de Marsmissie van Elon Musk of huizen printen met een 3D-printer. Dat kan. Maar ik denk aan andere onderwerpen. Onderwerpen die sociale innovatie heten. Waar moet jij...

read more

Wil jij het e-boek “Ze luisteren niet” ontvangen?

 

Een interessant en mooi vormgegeven digitaal boek. Vol tips die direct toepasbaar zijn en word zo een pro in luisteren.

Inspiratie

Inspiratie