Ga es een gesprek aan bij een netwerkbijeenkomst

netwerken doe je zo

Ga es een gesprek aan bij een netwerkbijeenkomst

Ga je netwerken? Vergeet de elevator pitch! Die werkt niet!

 

Een aantal maanden geleden heb ik een blog geschreven over netwerken voor introverte mensen. Met tips hoe je om kunt gaan met de spanning rond netwerken. Een aantal tips heb ik toegepast bij netwerkbijeenkomsten en ik moet erkennen, ze helpen echt. Deze keer wil ik weer een zijsprongetje maken en pleiten voor de kunst van het converseren bij netwerkbijeenkomsten.

 

De elevator pitch werkt niet bij netwerken!

 

Heb jij een elevatorpitch? En ken je hem goed? En gebruik je hem wel eens? En de belangrijkste vraag: werk ie?

 

Ik heb ooit een cursus ondernemerschap voor creatieve mensen gevolgd. Heel leuk! We hebben onder andere gewerkt aan onze elevator pitch. En aan het eind van de cursus moesten we hem presenteren: een pitch van één minuut. Het is de enige keer dat ik hem gedaan heb. Ik was stiknerveus, raakte de draad van mijn verhaal kwijt (die was misschien op dat moment ook niet zo sterk) en verloor natuurlijk de pitch-wedstrijd.

 

 

Het gaat niet om het verhaaltje, het gaat om contact

 

Ik pleit dus om bij netwerken niet een standaardpraatje af te draaien, want dat werkt hier niet. Zie je het al voor je: je geeft iemand een hand en stelt je voor en je draait meteen je pitch af.

 

Saai! Niet geïnteresseerd! Nee, dat werkt niet. Na 10 seconden gaan mensen al stiekem gapen en naar hun mobiel grijpen.

 

utterly boring

credits: Flickr, Jürg Stuker – Utterly boring

 

En waarom zijn ze niet geïnteresseerd? Zo’n voorgekauwd verhaaltje creëert juist afstand! Je maakt geen contact met ze, je “raakt” ze niet. Je raakt ze juist kwijt.

 

Gisteren overkwam me het weer. Tijdens een netwerkkoffie: eerst vertelde de één wat ze deed. Toen vroeg ze aan mij: “en wat doe jij?” En nee, ik maakte niet een leuk grapje of vertelde iets over het weer of de leuke locatie. Helaas wilde ik meteen los en waar ik bang voor was gebeurde, ik sloeg dicht. Dus er kwam een saai, lauw oppervlakkig verhaaltje (mijn ingestudeerde pitch) en ik was mijn publiek kwijt.

 

En wat wilde ik echt? Ik wilt niet een stompzinnig standaardverhaaltjes opdreunen. Ik wilde echt contact. En dat willen we allemaal. We willen ons in die ander verdiepen en je hoopt dat de ander zich ook in jou verdiept. Het gaat immers over of je elkaar aardig vindt. Het gaat om de “gunfactor”. (een vreselijke woord, maar hij klopt wel).

 

 

Hoe het wel kan: de pakkende zin!

 

Ik merk dat ik veel meer behoefte heb aan wat boeiende “oneliners” (pakkende zinnen vind ik wel een mooie vertaling). Zo weet ik wat ik moet zeggen om een gesprek gaande te houden of te starten. Ook is het leuk om naar te luisteren, vooral als iemand een pakkende zin heeft die meteen iets over hem of haar zegt. Daar wil je dan wel op reageren en zo ontstaat er een echt gesprek waarbij mensen geïnteresseerd zijn in elkaar.

 

Welke pakkende zinnen werken dan?

 

Welke oneliners je wilt gebruiken is afhankelijk van het product of de dienst die je onder de aandacht wilt brengen en welk imago je wilt uitstralen. Het kan een prikkelende zin, een verbindende zin, een inhoudelijke zin of bijvoorbeeld een spirituele zin zijn.

 

  • Wil je je expertise op het gebied van financiën laten zien: “de belastingdienst heeft een aantal regelingen voor ondernemers afgeschaft, dat kost ons zzp’ers honderden euro’s”.

 

  • Wil je mensen uitlokken tot een discussie, zeg dan: “de elevatorpitch is niet effectief bij het netwerken, goede, pakkende oneliners werken veel beter!”

 

  • Praten over je diepere zielenroerselen kan natuurlijk ook: “als medewerker van een ondernemer voelde ik me een klein radartje. Nu, als ondernemer, heb ik het idee dat ik meer invloed heb op mijn leven en mijn omgeving”.

 

  • En je kunt natuurlijk altijd over het weer beginnen: “Had jij ook zo’n last van de gladheid toen je hier naar toe reed?”

 

 

En nu komt de crux van mijn verhaal: de wedervraag is misschien nog wel belangrijker

 

 

En natuurlijk is het helemaal mooi als je daarna vraagt: “herken je dit?” of “heb jij dat ook?”. Als je dan geen contact met je gesprekspartner krijgt!

 

 

Heb jij ook een oneliner die je gebruikt om het ijs te breken?

En stel jij wel eens een wedervraag of blijf jij soms erg hangen in je eigen verhaal?

 

Laat me weten wat jij belangrijk vindt bij het netwerken. En misschien werkt jouw elevator pitch wél. Ik ben één-en-al-oor. 

 

 

Echt contact

 

Wil je met mij netwerken met een kop koffie. Ik sta altijd open voor een goed gesprek of het nu over koffie, het weer of strategisch ondernemen gaat. Neem vandaag nog contact met me op voor een afspraak of boek meteen een Once a Year Strategiesessie.

No Comments

Post a Comment