38 fouten die ik maakte als beginnend ondernemer en webbouwer.

En waar jij iets van kunt leren.

15

januari 2018

starter
ondernemer
wijsheid
fouten
tips

Het afgelopen jaar, toen ik begon met bureau kardol heb ik mijn fouten bijgehouden omdat ik hoop er iets van te leren. Ik geloof er niet in dat je je zwakke punten moet verdoezelen en je sterke punten moet benadrukken. Ik geloof er heel stellig in dat door juist te leren van je fouten, je een beter mens en in dit geval een betere ondernemer wordt.

De belangrijkste fouten die ik gemaakt heb het afgelopen jaar (en die ik vaak nog maak), in willekeurige volgorde:

 

01. zorg niet voor een duidelijke offerte voordat je aan een opdracht begint.

02. En als je dan een offerte hebt, houd je er niet aan.

03. spreek vooral niet duidelijk af wat je voor een afgesproken prijs gaat doen en wat niet.

05. Als je klant zich niet aan de afspraken houdt (hij wil meer of anders) spreek hem er dan vooral niet op aan, maar doe het gewoon.

06. Je laat de klant de afspraken steeds oprekken.

07. Je factureert niet, te laat en te weinig (natuurlijk).

08. Je managet de verwachtingen van jezelf en je klant(en) niet.

09. Je haalt vriendschap en opdrachtgeverschap door elkaar: ze moeten je vooral aardig vinden, dat is je beloning.

Photograph by linh nguyen via Unsplash
10. Je geeft je grenzen niet aan, en doet niets als ze (klanten, leveranciers, etc.) er over heen gaan.

11. Je begint gewoon met iets. Niet te veel tijd besteden aan afstemmen.

12. Je luistert niet goed naar je klant, je begrijpt hem misschien niet en doet maar wat. En je bent dan verbaasd dat je klant niet tevreden is.

13. Je faalangst speelt op en: je laat niets van je horen/je levert niets op/je schuift de opleverdatum met een smoes steeds op/of je doet allemaal* (*doorhalen wat niet van toepassing is).

14. Je brengt geen structuur aan in je dagindeling en in het proces.

15. Je houdt geen urenadministratie bij.

16. Je denkt dat je nog steeds zonder agenda kunt.

17. Je houdt geen administratie bij. Dat zie je wel als je belastingaangifte moet doen.

18. BTW? Daar heb ik toch niks mee te maken? Oh, toch wel. Je betaalt dus steeds een boete, terwijl je misschien wel geld terug had kunnen krijgen (is echt gebeurd).

“Wat jij doet is toch een soort hobby? Je tarief is dan toch niet zo belangrijk. Je vindt je werk toch leuk en ze waarderen je. Wat wil je dan nog meer? “

19. Je maakt geen tijd voor training/opleiding.

20. Je bouwt geen rust en pauzes in.

21. Om 23.30 uur (of nog later) mailtjes versturen en je mail/FB/Twitter/Insta checken vind jij heel normaal

22. FB, Twitter, etc. heb jij alleen voor privégebruik.

23. Jouw kantoor is een vergaarbak van troep: eigenlijk ziet ie er meer uit als een papierbak, hondenmand of boekenkast (ik zal maar geen foto van mijn kantoor laten zien, je schrikt je rot). En je denkt dat dat allemaal geen invloed heeft op je productiviteit.

25. Je tarief? Ach, da’s toch niet zo belangrijk. Je vindt je werk toch leuk en ze waarderen je.

26. Nadenken? Zonde van je tijd. Nadenken over wat je gedaan hebt en waarom: onzin. Nadenken over je toekomst? Totale waanzin.

27. Je denkt dat je alles kunt of alles moet kunnen.

28. Nee zeggen? Nee, dat kan en ken ik niet. En waarom zou ik ook. Ik moet toch doen wat de klant wil. Anders loopt ie straks weg.

Photograph by Rutger Geleijnse via Unsplash
29. Afspraken die gemaakt zijn? Die onthoud ik wel, die hoef ik niet op te schrijven of vast te leggen. Niet voor mijzelf en niet voor mijn klant. Dat moet ie zelf maar onthouden.

30. Je stelt uit, want het kan morgen ook wel. Nu eerst even iets leuks doen (gamen vooral).

31. Je verwaarloost je lijf. Sporten of yoga? Daar houd ik niet van. Gezond eten en goed eten? Nergens voor nodig. En slapen is voor watjes. En trouwens, Steve Jobs sliep ook maar 4 uur per nacht.

32. Relaxen en ontspannen? Hoe schrijf je dat? Niks doen? Ja, hoor es, je hoort hard te werken.

33. Je hoeft niet duidelijk te zijn in wat je doet. Je klant vraagt, jij draait.

34. Netwerken, daar houd ik niet van. En trouwens, die bijeenkomsten zijn suf. Die klanten komen omdat ik gewoon heel goed ben.

35. Commercieel zijn? De websites die ik maak zijn eigenlijk kunst en ik ben heel integer en bedoel het goed. Dan hoef ik toch niet commercieel te zijn!

36. Naar klanten luisteren? Nee, mensen willen een expert die ze vertelt hoe het moet. Zij kunnen het niet, dus moet ik het doen.

37. Ik weet precies wat mijn klanten willen. Dat merk ik heel snel.

38. Je neemt jezelf totaal niet serieus. Waarom zouden je klanten dit dan moeten doen?

 

Herken jij één van deze bovenstaande punten of heb jij alles, als ondernemer, op een rijtje. Vertel mij je tips zodat ik deze fouten nooit meer hoef te maken.
*) als ik het over hij heb, dan kan het ook altijd over zij gaan (hoe je dit genderneutraal kunt zeggen weet ik even niet).

Wil je ook 7½ tips om te leren op een ongewone manier naar de wereld te kijken?

Waarom de waarom-vraag niet werkt!

Stop met het vertellen over je passies en je drijfveren. En als je dit toch doet, zullen jouw klanten beleeft luisteren en je advertenties zullen ze prachtig vinden. Maar ze zullen er geen pen, auto of website méér door kopen. Weet je wat wel helpt?

Lees meer

Beter goed verzonnen dan slecht gejat?

Wat voor ondernemer ben jij? Een ondernemer die alles zelf uit zoekt? Of wil jij graag zien hoe anderen het doen en doe je dit dan ook? Of ben je misschien een combinatie van beiden? Je kunt niet alles zelf uitvinden. Dus beter goed gejat dan slecht (zelf) verzonnen.

Lees meer